Hírek és minden más

Belesett a kozmikus függöny mögé a James Webb űrteleszkóp, meglátott egy formálódó csillagot

Oldalunk Fő támogatói:
Marketing: WeAreDigital

Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el:
Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A NASA tudósai a James Webb űrteleszkóp segítségével a középső infravörös hullámhosszú fényt rögzítették, ami kirajzolta, hogyan is néz ki a születőben lévő csillag, az L1527.
Még 2022-ben készítette el a James Webb űrteleszkóp azt a felvételt, amin egy kozmikus „homokóra” látható. Ez az L1527 kódjelű protocsillag, vagyis egy olyan égitest, ami még nem vált csillaggá, de jó úton jár afelé. A por és a gáz a felhő belsejében gyűlik össze a gravitációs összehúzásnak köszönhetően, emiatt megnő a nyomás és a hőmérséklet. Ha ez kellően nagy, beindul a magfúzió és megszületik a csillag. Egy olyan égitest, mint a Nap, nagyjából 100 ezer év alatt születik meg.
Az L1527-ről korábban publikált felvételt az eszköz a közeli infravörös kamerája készítette, ezek a hullámhosszok azonban nem voltak elegendőek ahhoz, hogy áthatoljanak a protocsillagot körülvevő sűrű poron, így nem is lehetett látni magát az objektumot. A NASA ezért nemrég a középső infravörös kameráját is bevetette, és bár a kép sokkal kevésbé tűnik érdekesnek vagy élesnek, valójában az előzőnél jóval többet mutat meg a forrásból.
A szerkezetnek köszönhetően a NASA tudósai három érdekes régiót fedeztek fel – írja az IFLScience. Középen piros színnel a protocsillag és az azt körülvevő sűrű por- és gáztakaró látható. A piros mellett található fehér régióban több a por, valamint a szénhidrogének és az ionizált neon. Kék színben a policiklusos aromás szénhidrogéneket láthatni, amelyek a protocsillagtól távol vannak, és a csillagközi térben terjednek szét.
Ahogy a csillag öregszik és tovább hízik, az anyag nagy részét még jobban el fogja lökni magától. Ez a folyamat hatással lehet más csillagok kialakulására, egyes esetekben akadályozva, míg másokban esetleg elősegítve azok fejlődését.
A NASA tudósai szerint a mostani megfigyelések nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy megértsék a csillagfejlődés folyamatát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
Adathalászat, zsarolóvírusok, elavult operációs rendszerek biztonsági rései és még sok más – gyakorlatilag minden irányból veszélyben vannak a felhasználók adatai, de némi odafigyeléssel a legtöbb veszély kivédhető.
Egy friss tanulmány szerint műszakilag megoldható, hogy a Földön lévő adatközpontokat az űrbe telepítsék, és azok működőképesek legyenek…
Az űrkutatásban is fontos szerep juthat annak az új, rendkívüli pontosságú atomórának, melyet az Egyesült Államokban fejlesztettek.
További friss állások ›
Folytatja a Crazy Taxi-sorozatot a Sega, ezúttal már modern köntösbe öltöztetik az ikonikus az autós játékot. Néhány képkockát már közzé is…
Bizonyára sokan játszották már olvasóink közül is a klasszikus kétszemélyes táblajátékot, a torpedót, amelynél az ellenfél ismeretlen…
Marie Skłodowska-Curie folyamatos életveszélyben dolgozott felfedezésein, de erről mit sem tudott
Így fordított Kína több mint másfél Marshall-segélynyi pénzt a világ villanyautó-piacának leuralására
Életveszélyes mutatvány: kilométereken át robogott az M7-es leállósávjában az ételfutár
A Take That élő történelem lett a Budapest Park színpadán
Shane Tusup eladta a szeszfőzdéjét
A várakozásoknak megfelelő eredmény rajzolódik ki a hagyományosan pontos exit pollokból: a Konzervatív Párt megsemmisült, Keir Starmer kényelmes, 170 képviselős többséggel kormányozhat.
A miniszterelnök lánya arról beszél, hogy Budapestnek szüksége van többet költő turistákra.
Meghallgatta Zugló polgármesterét is a bíróság abban a munkaügyi perben, amelyet a kerület volt főépítésze, Dienes János indított.
Megbízatása elvileg már lejárt volna, mégis a mai napig él.
Nem tudni, mi történt pontosan, de a rendőrség nyomozást indított az ügyben.
Arról egyelőre nincs hír, hogy mikor játszhat újra a magyar válogatott és a Ferencváros támadója.

source