Oldalunk Fő támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Marketing: WeAreDigital
Egyre nagyobb nyomás nehezedik az európai autógyártókra a 2025-ös CO2-kibocsátási célok teljesítése miatt, különösön az elektromos autók (BEV) eladásainak stagnálását figyelembe véve – mutat rá a UBS elemzése.
Az európai autógyártóknak meg kell felelniük az EU által meghatározott szigorú CO2-kibocsátási célértékeknek, amelyek jelenleg a személygépkocsiknál 95 g CO2/km-t, a kis haszongépjárműveknél pedig 147 g CO2/km-t jelentenek. Ezeket a célértékeket a teljes flottára vonatkozó, a jármű tömege alapján kiigazított átlagértékek alapján számítják ki. Az autógyártók olyan mechanizmusokat alkalmazhatnak, mint a más gyártókkal való összefogás (pooling), az elektromos járművek gyártásáért járó szuperkreditek, valamint az ökoinnovációk megvalósítása, hogy teljesítsék ezeket a célértékeket. A határértéket meghaladó CO2-mennyiség grammonként és járművenként 95 euró bírságot von maga után. Az EU azt tervezi, hogy 2025-re és 2030-ra szigorítja ezeket a célértékeket, és az iparágat az elektromos és alacsony károsanyag-kibocsátású járművek felé tereli. A 2025-re vonatkozó uniós flottaszintű célértéket 93,6 g/km-ben határozták meg. A gyártóknak 2025-re a 2021-es szinthez képest 15 százalékkal kell csökkenteniük a flotta egészére vonatkozó átlagos kibocsátást, 2030-ra pedig 37,5 százalékos csökkentést kell elérni. Ezek arra ösztönzik az autógyártókat, hogy folytassák a kibocsátás visszafogását, elsősorban az elektromos és hibrid járművek gyártása révén.
A helyzet a Volkswagen csoport számára a legkritikusabb, amelynek jelentősen – a 2023-as 13 százalékról 2025-re 25 százalékra – kellene növelnie az EU-ban eladott elektromos autók arányát az értékesítésen belül, hogy teljesíteni tudja a követelményeket.
A UBS szerint a követelmények teljesítése a jelenlegi piaci feltételek mellett nagy kihívást jelent.
Ahogy az ACEA legfrissebb adatai megmutatták, az elektromos autók iránti kereslet továbbra sem pattant vissza, és az év első hónapjában gyakorlatilag stagnáltak az eladások (+0,4%) a tavalyi év azonos időszakához képest.
A Renault szintén bizonytalan helyzetben van, mivel a 2023-as évhez képest 7 százalékponttal kell növelnie BEV-eladásainak arányát. A francia gyártó kilátásai azonban némileg kedvezőbbnek tűnnek a nagy volumenű szegmensekben hamarosan megjelenő erős BEV-modellkínálat miatt.
A Mercedes-Benz és a Stellantis jobb helyzetben van, mivel nekik csak mérsékelten kell növelniük a BEV-eladásokat (6%, illetve 3%) a teljes értékesítésen belül. Ezeket a vállalatokat a következő generációs platformok és modellek segíthetik abban, hogy kisebb pénzügyi megterheléssel érjék el a kvótákat.
Az alábbi ábra azt mutatja, hogy az egyes autógyártók EU-s eladásainak hány százaléka volt BEV 2022-ben és 2023-ban, illetve mekkorának kellene lennie ennek az aránynak a 2025-ös CO2-kibocsátási célok teljesítéséhez.
Ahogy fent is látható, a BMW már most is jó úton halad a 2025-ös célok teljesítése felé, sőt, talán még meg is haladja azokat, míg a Volvo várhatóan túlteljesít, így potenciális pénzügyi előnyökhöz juthat a pooling megállapodások révén, amelyeket a kvótákat tartani nem tudó gyártókkal köthet majd (a már bejelentett ilyen jellegű megállapodásokat tartalmazza a fenti ábra).
A UBS szerint további pooling partnerek lehetnek a Tesla, a Toyota, a SAIC és a BYD. De csak a Tesla és a Volvo rendelkezik elég jelentős pozícióval ahhoz, hogy áthidalhassák a VW és a Renault előtt tátongó lyukakat.
Mindenesetre a bank arra számít, hogy a jövő év folyamán árháború alakulhat ki, mivel a gyártóknak, mindenekelőtt a VW-nek, agresszívan kell tolniuk a BEV-eladásokat.
Azok a gyártók, amelyek nem tudják teljesíteni a CO2-kibocsátási célokat, súlyos pénzbüntetésre számíthatnak attól függően, hogy mennyire voltak távol ezektől. A legnagyobb pofont a VW kaphatja: ha a Volkswagennek sikerül is elérni a CO2 célokat 2025-ben a BEV-értékesítés felpörgetésével, akkor is a 2023-as működési eredménye 10 százalékának (-2,1 milliárd euró) megfelelő negatív működési eredményhatást tapasztalhat, mivel a belső égésű motoros autókhoz képest alacsonyabb marzsokkal tudja csak értékesíteni ezeket – írja a UBS.
A CO2-kibocstásái célértékeknek való “megfelelés költségét” úgy számolták ki, hogy mennyi elektromos autót kell eladnia a gyártónak az EU-s célok eléréséhez, és mennyivel kevesebb profitot ér el ezeken a belső égésű motoros autókhoz képest (átlagosan közel 15 százalékpont).
Emellett a lejjebb tárgyalt potenciális bírságok kiszámításánál azt feltételezték, hogy a flottaszintű CO2-kibocsátás a 2023-as szinten marad.
Ha azonban a Volkswagen BEV-értékesítése arányait tekintve a 2023-as szinten maradna, akkor még súlyosabbak lehetnek a következmények. Ez esetben a UBS számításai szerint
a cégre kiszabott bírság mintegy 6 milliárd eurót közelítene, vagyis a 2023-as működési eredmény 26 százalékának felelne meg.
Ez tehát azt jelenti, hogy a Volkswagenhez hasonló gyártóknak még mindig sokkal jobban megérni pörgetni a BEV-eladásokat, mint bírságot fizetni. A UBS szerint még zéró bruttó marzs mellett eladott elektromos autókkal is jobban járnak, mintha ki kellen fizetniük a bírságot. Ez abba az irányba mutat, hogy felerősödhet az árháború.
Hasonló a helyezet a Renault-nál is. Ha a francia gyártónak sikerül organikusan teljesítenie a 2025-ös célértékeket, még úgy is a 2023-as működési eredménye 9 százalékának megfelelő költségekkel számolhat a UBS szerint. Ehhez képest a BMW, a Mercedes és a Stellantis esetében az EBIT-hatás az alacsony egyszámjegyű százalékos tartományban van.
Jól is ki lehet jönni azonban a rendszerből, a Volvo például pénzügyileg profitálhat a pooling-megállapodásból. A UBS BEV-enként durván 2 000 eurós kompenzációval számol, és azt feltételezi, hogy a Volvónak hozzávetőlegesen 150 000 BEV-je lesz a pooling megállapodásokhoz, amivel így akár 300 millió eurót, vagyis a 2023-as EBIT közel 13 százalékának megfelelő összeget is bezsebelhet.
A Mercedes és a Smart, valamint a Stellantis és a Leapmotor között már bejelentették a tervezett társulásokat. A potenciális további pool-partnerek a Tesla, a kínai BEV-importőrök, vagy a Volvo lehetnek. A pool létrehozásának költségei az érintett felek tárgyalási pozíciójától függően magasabbak vagy alacsonyabbak lehetnek, mint az organikus megfelelés költségei – írja a UBS. Még nem tudni, hogy a VW vagy a Renault keres-e pooling-partnereket, de Oliver Blume, a VW vezérigazgatója a második negyedéves gyorsjelentés során kijelentette, hogy a pooling a VW számára opció. Az már másik kérdés, hogy ki ad el annyi BEV-et, hogy az a VW számára tényleges megoldást tudjon nyújtani. A 2025-ös várható eladások alapján csak a Tesla (várhatóan 200 ezer eladás az EU-ban) és a Volvo (várhatóan 100-150 ezer eladás) lehet 2025-re olyan helyzetben, hogy alternatívát nyújtson a Volkswagen és a Renault számára.
Bár a jelenlegi környezetben az új elektromos autók piacra dobása rövid távon nem segíti a marzsok maximalizálását, de valószínűleg megkönnyíti a kibocsátási célok elérését anélkül, hogy a gyártóknak árháborúba kellene bocsátkozniuk, ami a már egy ideje piacon lévő BEV-ek esetében megtörtént – írja a UBS. A bank elemzői szerint ezért minél sűrűbben vezetik be az új BEV-modelleket a következő 12-18 hónapban, annál könnyebb lesz a gyártóknak elérni a CO2-célokat.
Mivel a közelgő bevezetések némelyike jelentős technológiai fejlesztést jelent (Mercedes MMA platform, BMW Neue Klasse, Stellantis Medium platform), így a kereslet, és a marzsok is magasabbak lehetnek, mint a meglévő, elavuló platformokon, például a VW MEB-jén alapuló járművek esetében.
Az alábbi áttekintés azt mutatja meg, hogy az egyes gyártók mekkora volumenekre számíthatnak az új modellek piacra dobásától, a 2023-as teljes értékesítésük arányában. Tehát a UBS számításai szerint a BMW például a 2024-2025-ben bevezett modelljeiből a 2023-as teljes értékesítés 6,8 százalékának megfelelő eladásokat realizálhat. A másik oszlop az mutatja, hogy adott gyártónak hány százalékponttal kell növelnie 2023-hoz képest a BEV-ek részarányát a teljes értékesítésén belül 2025-re.
A Volvo, a Stellantis, a Renault és a BMW áll a legjobban az új termékek bevezetésével, legalábbis, ami a várható eladásaikat illeti. E modellek várható volumene jelentősen meghaladja a BEV-eladások arányának 2023-25 közötti időszakban szükséges növekedését.
A VW negatívan emelkedik ki, a BEV-arány szükséges növekedése több mint kétszerese az új BEV-modellek bevezetéséből származó előre vetített növekménynek.
A lobbizás ellenére (leginkább a VW részéről) semmi jel nem utal arra, hogy az Európai Unió enyhíteni fogja a 2025-ös CO2-célkitűzéseket. Ha azonban a BEV-kereslet még az árcsökkentések után is stagnálni fog, az EU fontolóra veheti, hogy beavatkozik az iparágra nehezedő pénzügyi terhek enyhítése érdekében. 2019-ben már történt hasonló, amikor az EU bejelentette, hogy a fokozatos bevezetés elvén gyakorlatilag egy év türelmi időt ad a gyártóknak a 2020-as rendeletnek való megfelelésre.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Új vezető kerestetik a brit konzervatívoknál.
Közeleg a vég Justin Trudeau számára?
Hírfolyamunk az ukrajnai háborúról percről percre.
Pszichológiai műveletet terveztek a nyugati közvélemény megnyerésére.
Jön az adatcunami.
393 körül oldalaz az euró.
Középosztályellenes gazdaságpolitikai fordulatot hajtott végre a kormány
Külföldi terjeszkedésre használhatják fel a pénzt a hazai cégek.
Az ESG tanácsadói akkreditációt szabályozó rendeletek után nem sokkal, augusztus közepén jelent meg az ESG beszámoló elkészítését ismertető jogszabály a 13/2024 (VIII.15.) SZTFH rendelet i
"Németország nem Európa beteg embere, hanem a status quo foglya" Clemens Fuest, az Ifo elnöke egy, a Handelsblatt üzleti napilapnak még az augusztusi Ifo-index nyilvánosságra hozatala előtt ado
Elindult a "Mikro-, kis- és középvállalkozások digitalizációjának támogatása egyműveletes kombinált hiteltermék keretében" (DIMOP PLUSZ 1.2.3/A-24) felhívás tervezetének társadalmi egye
Elindult a "Mikro-, kis- és középvállalkozások digitalizációjának támogatása egyműveletes kombinált hiteltermék keretében" (DIMOP PLUSZ 1.2.3/A-24) felhívás tervezetének társadalmi egye
Tíz év alatt csupán egy darab BL-főtáblás szereplés jutott a Fradinak, az alsóbb szintű kupasorozatokba is csak ritkán jutott be. De mit jelent ez a… The post Hol tart a Fradi a nemzetközi por
Az elmúlt hét sokatmondó volt a kockázatvállalási hajlandóság szempontjából. Japánban továbbra is az akadozó belső fogyasztás a fejlődés gátja, ennek ellenére a Retail Sales adatok kedve
Ekkora összegben még soha nem kötöttek személyi kölcsön szerződést a magyarok, mint idén júliusban. A lakáshitel volumen is tovább emelkedett és a Babaváró összege is szépen alakult az ny
Idén már harmadjára dönti meg saját világrekordját, összességében pedig a tizedik csúcsot állítja be minden idők legjobb rúdugrója. Armand Duplantis bizniszt épített fel a világrekordok.
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?
Mit mutatnak a számok az elnökválasztáshoz közeledve?
Az Erste olaj- és gázipari elemzője a Checklist vendége volt.
Mire menne a pénzünk?
Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
source
Oldalunk támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Digitális Ügynökség: Marketing Ügynökség
Keresőoptimalizálás: Keresőoptimalizálás
Kerékpár webshop: Kerékpár
Kerékpár webshop: Bicikli
Ebike, elektromos kerékpár
Kerékpár, elektromos kerékpár
Canga
Bike
Kerékpár
Fotodoboz
Táblás kerítés
Üzemorvosunk: Üzemorvos Budapest
Rendszergazda Szolgáltatást végzi: Rendszergazda szolgáltatás
Oldalunk támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Digitális Ügynökség: Marketing Ügynökség
Keresőoptimalizálás: Keresőoptimalizálás
Kerékpár webshop: Kerékpár
Kerékpár webshop: Bicikli
Ebike, elektromos kerékpár
Kerékpár, elektromos kerékpár
Canga
Bike
Kerékpár
Fotodoboz
Táblás kerítés
Üzemorvosunk: Üzemorvos Budapest
Rendszergazda Szolgáltatást végzi: Rendszergazda szolgáltatás
Redőny: Redőny, Árnyékolás
Feliratos Csokoládé: Feliratos Csokoládé
Csokifutár: Csoki futár
Egyéb támogatók:
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Rendezvény DJ
Külföldi támogatóink:
OSN: OSN, Online Solutions Network
OS AI: AI, AI Mesterséges Intelligencia, OS AI,OSN AI
AI: OS AI, OSN AI, OS AI one
Super Size File: Nagy méretű file küldés, File Küldés
Global IT News: Global IT News
Egyéb Oldalink:
Híradag: Híradag
Oldalunk Fő támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Marketing: WeAreDigital
Feliratos Csokoládé: Feliratos Csokoládé
Csokifutár: Csoki futár
Egyéb támogatók:
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Rendezvény DJ
Külföldi támogatóink:
OSN: OSN, Online Solutions Network
OS AI: AI, AI Mesterséges Intelligencia, OS AI
AI: OS AI, OSN AI
OS AI:OS AI, OSN AI AI LAB
Pythia AI:OS AI Pythia, OSN AI AI Pythia
OS AI Vincent:OS AI Vincent, OSN AI AI Vincent
Social AI:Social AI
Osn AI OSN AI:OSN AI
Super Size File: Nagy méretű file küldés, File Küldés
Global IT News: Global IT News
Egyéb Oldalink:
Híradag: Híradag
Oldalunk Fő támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Marketing: WeAreDigital