Oldalunk Fő támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Marketing: WeAreDigital
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el:
Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Idén már 24 éve annak, hogy emberek dolgoznak a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén, a NASA ezért összeszedte, mi mindenre kell odafigyelni, hogy még egy darabig működni tudjon.
November 2-án már 24 éve lesz annak, hogy folyamatos az emberi jelenlét a Nemzetközi Űrállomáson (ISS). A elmúlt bő két és fél évtizedben rengeteg űrhajós fordult meg a fedélzetén, és nagyon sok munkaórában végeztek ott kutatást a tudósok. Az eltelt idő azonban azt is jelenti, hogy az ISS már nem mai darab, így egyre több gondja-baja van. A tervek szerint 2030-ban nyugdíjaznák: a Földre zuhanna az űrállomás.
Bár az ISS-en jelenleg biztonságban vannak az űrhajósok, a szerkezet működésében bőven vannak problémák. A NASA legfrissebb jelentésében összefoglalta, melyek azok a problémák, amelyekre mindenképpen oda kell figyelni, hogy a Nemzetközi Űrállomást minél tovább lehessen használni.
Az Európai Űrügynökség és a NASA korábbi vezetői közösen vetették fel, hogy az elpusztítás helyett lenne egy jobb megoldás is a Nemzetközi Űrállomás jövője szempontjából. Ez ráadásul szavaik szerint nem igényelne extra erőforrást.
Ezek szerint a szervizmodul egyik átjárójának repedései és folyamatos szivárgása is komoly biztonsági kockázatot jelent. A NASA és az orosz űrügynökség, a Roszkoszmosz jelenleg is együtt dolgozik azon, hogy kivizsgálják a problémát – lévén, hogy a szivárgás az orosz szervizmodult érinti –, rossz hír ugyanakkor, hogy az amerikai szervezet szerint 2024 áprilisában az eddigi legmagasabb szintre emelkedett a szivárgás mértéke.
A probléma azóta sem oldódott meg, így az oroszok a szervizmodul bezárását fontolgatják. Hogy mikor kellene kritikusnak nyilvánítani a helyzetet, abban viszont nem tudtak megegyezni a NASA és a Roszkoszmosz szakemberei.
A NASA jelentése eközben megjegyzi: nem minden szivárgás ered abból, hogy az ISS egyre öregebb. Néhány évvel ezelőtt az egyik orosz kapszulát eltalálta egy mikrometeorit – vagy egy miniatűr űrszemét –, ami lyukat ütött az egységen.
Az amerikai szervezet ez utóbbi esettel kapcsolatban vállalt némi kockázatot. Az ISS-re ugyanis nem került fel plusz védőburkolat, ami segítene megakadályozni a hasonló baleseteket – vagy legalábbis tompítani az általuk okozott kár mértékét. Ehelyett az űrszemét követésének kapacitását igyekszik növelni, hogy minél pontosabban lehessen tudni, melyik merre jár, és milyen veszélyt jelent az az űrállomásra nézve.
A tervek szerint 2030-ban a Földbe csapódik majd a Nemzetközi Űrállomás, amiben a SpaceX erre a célra kifejlesztett űrhajójának is nagy szerepe lesz.
Ami némiképp aggasztó, az az, hogy a NASA saját bevallása szerint nem biztos, hogy azonnal le tudna reagálni egy olyan veszélyhelyzetet, amely során az űrhajósokat ki kell menteni az ISS-ről. Ennek oka a szervezet szerint a pénzben keresendő: túlságosan magasak a költségek, miközben az amerikai kormányzat folyamatosan megvágja a NASA büdzséjét.
Szintén veszélyezteti a Nemzetközi Űrállomás működtetését, hogy az orosz-ukrán háború miatt az orosz fél egyre inkább kihátrál ebből a közös projektből. Elméletileg korábban megegyeztek a felek arról, hogy 2030-ig működtetik az űrállomást, ám ez bármikor megváltozhat.
Márpedig az ISS működtetése még néhány évig kulcsfontosságú lesz, ugyanis a magáncégek által fejlesztett űrállomások egy darabig még biztosan nem tudnak majd eljutni a világűrbe.
Ami biztos, hogy a Nemzetközi Űrállomás folyamatos szervizelést igényel. Az IFLScience szerint az ellátási lánc nehézségei valószínűleg csak fokozódnak, ha 2030 után még sokáig fenn kell tartani a működését.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
Mark Zuckerberg szerint 2024 végére a Meta AI lehet a legnépszerűbb mesterséges intelligencia, de azt nem árulta el, hogy ezt milyen módon mérné meg a cég.
Egy, az orosz hírszerzéshez köthető hackercsoport az elmúlt napokban már több mint 100 szervezetnek küldött ki fertőzött e-maileket. Ha…
Kína a 2030-as holdra szállásra készül.
További friss állások ›
Bár 2024-ben még mindig éles viták zajlanak arról a közösségi médiában, hogy Magyarországon „nem halloween van, hanem mindenszentek”…
A mobiljára is letöltheti az új Nintendo Music alkalmazást, ami a videójáték-zenék Spotify-a. A rossz hír, hogy nem ingyenes, és nem is…
Bezárják Európa utolsó Lenin-múzeumát
Marabu Féknyúz: Grúzia
Halálos balesetet okozott egy úttestre kilógó boronálógép
Ne nyugodjon bele a tünetekbe: a változókor nem a nőiesség vége!
Követni is nehéz, de megint változnak az üzemanyagárak
A riporter 53 éves volt.
Az utasok a Ryanair szerdai budapesti járatáról maradtak le, egyikük szerint a légitársaság hibájából.
A korábbiaknál jóval több bírálatot kap az Orbán-kormány fideszes politikusoktól. A marakodás oka pedig inkább az elosztható pénzek szűkössége, mintsem a jobbító szándék.
A 13. havi juttatás csak nyugdíjasvakítás.
A kormány éjt nappallá téve dolgozik a gazdaság talpra állításán, de amíg Németország nem szedi össze magát, a 3 százalékos növekedés sem fenntartható.
A magyar miniszterelnök Bécsbe utazott, ahol a Szabadságpárt elnökével találkozott.
Minden rendben, jön a gáz, az olaj, alapozzák Paks II-t. Állítólag a Barátság kőolajvezetéknek nincs alternatívája.
15 év alatt összesen 300 millió dollárt fektet az amerikai erotikus lapba.
A grúz ügyészség csaknem félszáz eljárást indított.
Ha egy harckocsi kétszer is legördülhet a gyártósorról, akkor 600 felújított orvosi rendelőt hányszor lehet sikerként eladni?
Nem csak a száguldozókkal van baj.
Az öttusaszövetség elnökének ezüstérmét is megszépítette Gulyás Michelle aranya.
source
Oldalunk támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Digitális Ügynökség: Marketing Ügynökség
Keresőoptimalizálás: Keresőoptimalizálás
Keresőoptimalizálás: Keresőoptimalizálás
Kerékpár webshop: Kerékpár
Kerékpár webshop: Bicikli
Ebike, elektromos kerékpár
Kerékpár, elektromos kerékpár
Canga
Bike
Kerékpár
Üzemorvosunk: Üzemorvos Budapest
Feliratos Csokoládé: Feliratos Csokoládé
Csokifutár: Csoki futár
Black Eyes Caffee: Kapszulás Kávé
Csokifutár: Csoki futár
Egyéb támogatók:
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Esküvői DJ
Rendezvény: Rendezvény DJ
Redőny Árnyékolás: Redőny , árnyékolás, Szunyogháló
Tetőfedő Bádogos: Tetőfedő,Bádogos
Külföldi támogatóink:
OSN: OSN, Online Solutions Network
OS AI: AI, AI Mesterséges Intelligencia, OS AI,OSN AI
AI: OS AI, OSN AI, OS AI one
Super Size File: Nagy méretű file küldés, File Küldés
Global IT News: Global IT News
Sponsor:News technical sponsor
Sponsor:News AI sponsor
Sponsor: AI sponsor
Sponsor: AI News
Sponsor: Social AI
Egyéb Oldalink:
Híradag: Híradag
Oldalunk Fő támogatói:
Marketing: WeAreDigital
Marketing: WeAreDigital